Podem ser més creatius amb l’ajuda de la intel·ligència artificial?

2 min

Podem ser més creatius amb l’ajuda de la intel·ligència artificial?

Anna Giralt Gris i Jorge Caballero Ramos, del col·lectiu Artificio, ens apropen al món de la intel·ligència artificial i la creativitat.

El projecte Artificio neix arran de la necessitat d’entendre l’impacte que té la Intel·ligència Artificial (IA) en els àmbits creatius, concretament en el cinema, les arts visuals, la música, la literatura, i la recerca en comunicació.

Màscara automàtica. Fotograma del llargmetratge “Robin Bank”. 2021. Dirigit per Anna Giralt Gris i produït per Jorge Caballero. @GusanoFilms

Quan hem d’explicar què és Artificio, ens topem amb la problemàtica d’haver de parlar de termes com aprenentatge profund, xarxes neuronals o creativitat computacional… Conceptes que no són complexes, però que necessiten un cert grau d’abstracció. Estem parlant que les màquines tenen qualitats humanes? Bé, sí i no. 

Aquest és el repte en el qual estem endinsats el col·lectiu Artificio, investiguem l’ús de la IA en àmbits artístics i comunicatius, n’utilitzem tècniques per crear projectes i difonem tot el que anem aprenent a través de tallers, xerrades, publicacions, i una sèrie web.

Pitch del projecte Artificio a l’IDFA Forum Doclab 2019.

I per què? Perquè sentim passió per la intersecció entre la tecnologia i la narrativa, i volem entendre la potencialitat que tenen les seves friccions i els seus límits.

Volem promoure la idea que la IA és una tecnologia que pot estar al nostre abast, i que és important conèixer com funciona i com la podem utilitzar. No hem de tenir por dels reptes als quals ens aboca, hem de fer-la accessible perquè qualsevol persona que treballi en àmbits creatius o comunicatius en pugui utilitzar el seu potencial. 

Utilitzem la IA per potenciar la creativitat

En aquests moments tenim diversos projectes de recerca, per una banda estudiem maneres d’utilitzar les xarxes neuronals d’aprenentatge profund per a millorar els processos d’edició de pel·lícules, i també analitzem la iconografia de certes tendències polítiques, estudiant-ne patrons, per poder aplicar-ho a la recerca en comunicació. Tots aquests algorismes ens permeten veure el món que ens envolta amb uns altres ulls, i ho hem d’aprofitar, perquè sí, la IA ens pot donar eines per ser més creatius!

Des de la residència a l’Àrea Tallers, amb pandèmia o sense, seguim endavant amb aquesta cerca. Gràcies a aquesta experiència hem pogut connectar-nos a diversos projectes de la Universitat i de fora de l’àmbit acadèmic. Estem molts agraïts amb tot l’equip responsable de l’Àrea Tallers aquest espai interdisciplinari tan necessari i tan útil per a projectes com el nostre

Si voleu saber-ne més, ens trobareu a l’Espai Tallers o a la web artificio.gusano.org

  • Cineasta, creadora de nous mitjans i investigadora. Llicenciada en Comunicació Audiovisual, actualment cursa el Màster en recerca en Comunicació Social de la Universitat Pompeu Fabra.



  • Cineasta, creador de nous mitjans i investigador. És llicenciat en Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions i Comunicació Audiovisual, i ha cursat el Màster en Mitjans Interactius. Actualment realitza un Doctorat en Comunicació sobre Cinema i Intel·ligència Artificial a la Universitat Pompeu Fabra.



Comparteix aquesta entrada

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Mar Fernández i Ariadna Romans, alumnae representants de la joventut espanyola d’EGAT, ens expliquen la segona part del programa, mig any després de la primera formació.
Eloy Romero Blanco nos explica cómo la beca Fulbright le permitirá proseguir un “viaje” apasionante que empezó de niño.
Alumna Immaculada Miracle challenges us to frame climate change and COVID-19 within Plato’s Allegory of the Cave.
L’alumnus Alexandre Codina dona alguns consells pràctics per millorar les finances personals.